maandag 1 februari 2010

Ruilen digi's



Hoi allemaal,
Karen van Karen's Doodles heeft gevraagd of we de Engelse tekst even wilden vertalen naar het Nederlands. Op haar blog staat namelijk een tekst over het ruilen van digi-stempels of verkopen daarvan.. Helaas heeft ze ondervonden dat veel mensen de freebies met elkaar ruilen en zo dus digi-stempels hebben waar ze niet voor hebben betaald of recht op hebben. Ik kopieer nu even haar stukje in het Nederlands zodat jullie het allemaal snappen en weten dat dit echt verboden is en illegaal!

Tekst:

Ik heb veel emails van mijn trouwe volgers gehad die me vertelde dat mensen mijn digi-stempels ruilen met anderen, sommige mensen kopen hem en delen hem dan met iemand anders, sommige ruilen de freebies met elkaar.

De afbeelding hierboven is om te laten zien dat het niet ok is! Ik heb de blogadressen, emails, namen en adressen van mensen die digi-stempels bij mij kopen of die een gratis digi-stempel hebben gekregen. De email geeft aan dat je een geregistreerde koper bent en officieel de afbeelding beheert. Als je een email van mij hebt gekregen zit er ook een tekst bij die zegt: voor persoonlijk gebruik!! (personal use only) en dat je het niet mag delen met anderen.
Je mag hem wel een paar keer uitprinten zodat je met je kinderen of oma of iets dergelijks een kaart er mee kan maken, maar echt bewust delen met andere, ruilen met anderen of zelfs verkopen is verboden en illegaal!

Ik ben een kunstenaar (stempelmaker) en zo verdien ik mijn brood. Je steelt geld van mij en van de andere stempelmakers als je de digi-stempels verspreid. Ik geloof dat er iets goeds in jullie allemaal zit, dus als jullie een digi-stempel hebben gekocht en hem toch geruilt hebben, zeg dan dat ze die moeten verwijderen of dat ze hem alsnog bij mij kunnen kopen. JIJ bent verantwoordelijk.

Als je een digi-stempel hebt gekregen die je niet hebt betaald of niet hebt aangevraagd geld hetzelfde verhaal; verwijder of koop deze alsnog. Doe dit vandaag nog!
Maandag (vandaag dus) zal ik beginnen met het uitzoeken van de illegale digi-stempels die er in omloop zijn. Als je wordt gepakt met een afbeelding die je niet hebt gekocht zal je niet meer mee kunnen doen met challenge's en zal je ook nooit meer een digi-stempel bij mij kunnen kopen. Is dat het nou echt waard? Ik wil jullie ook vragen om mee te helpen met deze zoekactie; als je een afbeelding ziet van Karens doodles mail dan naar kdfollowers@gmail.com met het blogadres van diegene, ik zal dan uitzoeken of hij legaal of illegaal is.

Bedankt! Karen en Bigsby


For my english readers please visit Karen's Doodles to read about how people are sharing her images and how you can help her! Its illegal so please read about it.

8 opmerkingen:

  1. Hoy Marley,
    Ik heb deze week mijn 1ste digi afgeprint en een kaartje mee gemaakt. Weet ook wel dat je zoiets niet doet van ruilen/doorgeven. Heb een vraagje nog: Er is een club (een hele leuke trouwens)die met digi's een challenge houdt. Je kan op die club je gratis digi meenemen. Mag dit en mag ik hiermee dan werken a.u.b.? Weet heel weinig over digi's en ik wil het juist doen :-))
    Kun jij me helpen?
    En deze nog: Als ik een kaartje of een paar maak met digi, mag ik die dan toch opsturen/kado doen voor verjaardag ofzo? Ik verkoop trouwens geen kaartjes.
    Antwoord is misschien interessant voor meerdere mensen die het goed willen doen maar niet echt weten wat en hoe!
    xxx
    C.arine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Carine,
    Ik ben niet zo bekend met clubs, ik weet niet welke digi's daarop staan? als ze zelf getekent zijn door die persoon en die geeft toestemming dan is het oke.. staan er andere digi's op die niet van haar/hem zelf zijn is het illegaal!
    Het maken van een kaart en daarna aan iemand cadeau doen is prima.. daar schaad je het bedrijf of persoon niet mee die de stempel maakt! in tegendeel zelfs; je maakt een soort van reclame.. dit is dan ook prima.. met het ruilen en weggeven schaad je de persoon/stempelmaker wel; omdat de stempel dan niet meer verkocht wordt.. vooral digi stempels niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als je nu dan met iemand samen besteld. kan namelijk op een of andere manier dus zelf geen paypal account aanmaken op mijn rekening.
    Dus kan daar geen digis mee bestellen dus heb laatst een vriendin gevraagd of ze wat voor me wil bestellen.
    Want een vriendin van mij heeft het wel.

    Dan sta ik daar dus niet bekend.
    Maar heb ze zelf wel betaald.
    Dus hoe pakken ze dat dan aan.

    En dan ben ik vaak met een aantal vriendinnen aan het knutselen.
    Dan print je toch wat uit.
    Want ze hoeven van mij verder geen spul mee te nemen.
    Zo neem ik niets mee als ik bij een aantal vriendinnen aan het knutselen ben.

    Daar wil ik wel eens antwoord op.
    Want dan ben je ook verkeerd bezig.
    Maar bij mij kan het dus niet anders.
    Want ga voor een aantal digi's geen credit card aanvragen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anita,

    Helaas zit er een copyright op, ik snap dat het vervelend is, maar het is illegaal om ze te delen met anderen.

    Dat je ze betaald aan je vriendin kan je misschien bewijzen door een afschrift of iets dergelijks, want bij de bank kan je o.v.v karen doodles neerzetten. Het klinkt een beetje flauw en het is ook echt niet mijn regel, maar je moet er wel aan denken dat de mensen zo hen geld verdienen. Als je dus 'gepakt' wordt met een illegale digi-stempel zou ik het zo bewijzen.

    Dat je knutselt met vriendinnen en daar wat uitwisselt snap en begrijp ik ook wel, ik zou het alleen niet op je blog zetten en een beetje voor jezelf houden!

    Je hoeft ook helemaal geen credit card aan te vragen, paypal koppel je heel gemakkelijk aan je bankpas, internetbankieren.. dus dat is geen reden om het zelf niet aan te vragen!

    Groet, Marley

    BeantwoordenVerwijderen
  5. `Nou heb geprobeert om zelf eentje aan te maken.
    Maar op een of andere manier geeft ie aan dat ik er al een op heb staan.
    Maar heb nog geen paypal account gehad.
    ooit een keer op een andere rekening.

    Maar niet op mijn huidige.
    Dus kan er geen een meer aanvragen. en om nu dan een creditcard er voor aan te schaffen gaat me te ver.

    Ik weet dat ik gewoon geen kaartjes meer plaats van karen. want ik geef mijn vriendin gewoon het geld en niet via de bank.
    Dit doe ik met mijn oppas geld.

    Maar zal nu denk ik ook niet meer wat bestellen omdat het me iets te ver gaat.
    ik betaal eerlijk voor mijn digi's maar kan het niet bewijzen. of ik moet een overeenkomst laten tekenen door mij of mijn vriendin maar dat is ook weer niet rechtsgeldig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg vreemd met het paypal account, wij hier in huis hebben er allemaal 1.. Ik geloof best dat je het echt betaald, helaas zijn er ook veel mensen die dat natuurlij zomaar zeggen en het gewoon onderling met elkaar ruilen of iets dergelijks.. de stempelmaaksters kunnen iemand helaas niet op hun woord vertrouwen.

    Vind het echt heel vervelend maar zoals ik al zei; ik ben niet diegene die hier over gaat.. misschien een optie om het met Karen persoonlijk te bespreken.

    Groetjes Marley

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zal eens even kijken. mijn engels is bereslecht.
    Dus zal dan mijn man moeten vragen of ie mijn verhaal even gaat vertalen. kan het wel lezen maar niet vertalen van nederlands naar engels.
    dat komt gebrekkig uit. dus zal mijn man eens even lief aankijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks so much for leaving a comment! I appreciate it a lot.. Hugs Marley